Ett tag sedan..

Hej!

Idag var det ett tag sedan man skrev här, har fått lite klagomål över att det finns en efterfrågan på bloggar som inte endast håller skvaller och mode. Eftersom att jag personligen brinner för stora frågor skriver jag jättegärna om det! Ni får gärna höra av er vid önskemål.

Läste igenom äldre inlägg och såg att denna blogg endast handlar om sexuellabrott, vilket inte riktigt är tanken.
Sexuellabrott är något jag avskyr personligen mer än annat, oavsett situation.
Sedan har jag även fått mail om varför jag är anonym och om jag är tjej/kille.
Vill jättegärna vara "anonym" ett tag till. Finns personen som läser denna blogg som vet vem jag är. (Det skulle inte heller vara hela världen om ALLA fick reda på det). Syftet med denna blogg är att få fram budskap och inget annat! :)



Dagens ämne: Blindhet

Har ni någonsin undrat över hur en människa som varit blind i hela livet känner när hen väl kan se?
Det låg jag igår kväll och undrade över. Bestämde mig för att ta tag i min fråga!



Har man som blind aldrig sett till exempel ett äpple utan bara känt dess former med fingrarna, kan man då känna igen det om man plötsligt kan se och ser äpplet framför sig?

Frågan har fascinerat filosofer i århundraden, och nu visar försök som indiska och amerikanska forskare utfört på åtta unga indier att svaret är nej. Man måste först lära sig förstå sambandet mellan sedda och kända former.

Försökspersonerna i åldern 8–16 år var födda blinda med tillstånd som grå starr och matt hornhinna och kunde bara precis ana skillnaden mellan ljus och mörker. Genom en operation vid vilken antingen linsen eller hornhinnan byttes ut fick de synen tillbaka, och mindre än två dygn senare deltog de i försöket.

Synen följer inte fingrarna

Här skulle de först med bindel för ögonen undersöka en kloss med fingrarnas känsel. Sedan avlägsnades bindeln, och uppgiften var nu att med ögonens hjälp skilja klossen från en kloss med en annan form eller fler knoppar.


Det kunde ingen av försökspersonerna. De gissade bokstavligt talat i blindo, trots att de kunde se. Då försöket upprepades med två av dem några dagar senare, då de hade vant sig vid synsinnet, svarade den ena rätt i 92 procent av fallen och den ­andra i 81 procent.

...

Intressant! Undra hur de ser på människor? Är det den bild de hade i "fantasin"? Hittade inget resultat på det, men återkommer när jag har.

Godnatt kära medmänniskor!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0