Våldtäkter i Sverige - Toppar statistiken i Europa?



För några dagar sedan tog jag upp ett våldtäkts fall som skett i Libyen. Detta var fruktansvärt och fick mig att må dåligt i dagar, mår dåligt än idag när jag tänker på det. Men när jag tänker på det så har vi det inte så mycket bättre här. Visst Sverige är ett av världens mest jämställda länder, visst. I teorin, men i praktiken då?

Jag är jättetacksam över att Sverige är ett väldigt jämställt land men det är fortfarande inte JÄMSTÄLLT. Bara för att Sverige är MYCKET BÄTTRE än andra länder gällande denna fråga, betyder det inte att det är tillräckligt bra.

 

Ett av många exempel är våldtäktsfallen som sker i Sverige, och det som gör mig upprörd: DET SOM HÄNDER EFTER VÅLDTÄKTEN. Hur man bemöter dessa tjejer? Hur man hjälper dem att bearbeta händelsen/händelserna.

Taget ur ”brå” BROTTSFÖREBYGGANDE RÅDET: Under 2010 anmäldes 16 900 sexualbrott. Hälften av brotten klassas som sexuellt ofredande eller blottning. Våldtäkt och försök till våldtäkt står för nära 40 procent av alla anmälda sexualbrott.

 

 

Detta innebär att 6760 våldtäkter anmäls i Sverige årligen. Dessa siffror säger oss mycket, alltså sker det cirka 18,78 våldtäkter PER ”DAG!” Vi är 9 miljoner invånare i detta land, och ännu färre unga tjejer. (Unga tjejer är överrepresenterade som offer i denna form av statistik). Man får även ha i åtanke att MÖRKANTALET ÄR ENOOORMT!

 

Om det sker flest våldtäkter i Sverige procentuellt till skillnad från andra länder i Europa får man ta med en nypa salt då alla inte anmäler. Mörkantalet kan vara större i andra länder till skillnad från Sverige, men det kan även vara tvärtom. Med detta menar jag att denna form av statistik, rättaresagt alla former av statistik får man ta med en nypa salt.

 


 

Taget ur DN.se

Flest våldtäkter i Sverige

Sverige har inte bara flest anmälda våldtäkter i Europa utan ligger dessutom illa till när det gäller att klara upp våldtäktsbrott. "Det stämmer ju dåligt med folks bild av jämlika Sverige", säger professor Liz Kelly, som lett EU-studien.



 


Jag är inte sakkunnig inom detta område, all den information jag tagit är ifrån de hemsidor jag angett källa på. Men något som är säkert är att en förändring måste ske, detta kan inte fortsätta. Även i detta fall måste man höja straffen, det är som att ge sexförbrytarna en klapp på axeln när de endast får ett antal månader, eller ett antal FÅ ord för dessa förfärliga brott. Bara för att det inte har skett något fysiskt mord betyder det inte att det rättförklarar denna hemska handling. De flesta våldtäktsoffer känner sig döda psykiskt efteråt, vilket påverkar dem fysiskt. Jag förstår att det kan vara svårt att bevisa att en våldtäkt har skett i alla lägen då ord står mot ord och bevisning saknas. Men i vissa fall finns det klara och tydliga bevis. Ändå är straffen så milda.

 

En annan sak som gör mig upprörd är hur man behandlar dessa tjejer, både under rättsprocessen och efter. När jag var på en våldtäktsförhandlig som åhörare frågade försvarsadvokaten varför tjejen hade på sig shorts på sommaren. Jag blev så FÖRBANNAD! Det är inte ens relevant! En kvinna ska kunna gå naken utan att bli våldtagen. Detta betyder inte att man SKA gå naken, då man vet att det faktiskt finns sjuka människor som kan få för sig saker och ting, men man ska väl kunna ha på sig shorts på sommaren?



 

TA HAND OM ER TJEJER, TYVÄRR SKA DET INTE VARA SÅ MEN NI MÅSTE SE UPP! ÅK ALDRIG HEM SJÄLVA NÄR DET ÄR SENT/MÖRKT UTE, LITA INTE PÅ NÅGON, VAR GÄRNA PARANOID ÄN NAIV. GÅ ALLDRIG ENSAM I OMRÅDEN DÄR DET INTE FINNS MYCKET FOLK, DRINK INTE I SÄLLSKAP MED FOLK DU INTE LITAR PÅ!

OCH OM NÅGOT HÄNDER ELLER HAR HÄNT, VÅGA TRÄDA FRAM! DET ÄR ALDRIG DITT FEL, ALDRIG! VAD DU ÄN HADE PÅ DIG, HUR FULL DU ÄN VAR, VART DU ÄN GICK!



Kommentarer
Postat av: Twoheels-rebecca o natascha svarar

Grymt skrivet! Vi håller med till 150% ! Vårt rättssystem är rätt vrickat inte bara när det gäller våltäkt utan även många andra fall där man undrar hur fan de som besitter den höga position de gör har fått sitt jobb och rätten att fatta så sjuka beslut som dom faktiskt gör många gånger... Tyvärr!

2011-04-01 @ 11:58:07
URL: http://twoheels.blogg.se/
Postat av: ROSANNA

Vill du ha chansen till fler läsare? Det kan du få genom att vara med i min "Dagens blogg" jag kommer att lotta ut en vinnare lite senare idag så skynda! :)

2011-04-01 @ 16:46:08
URL: http://finest.se/rosannapektas
Postat av: Nuja

Twoheels- Rebecca och Natascha: Tack så mycket :) Visst ställer man sig den frågan. Denna brist bidrar till att vi som "lever" i samhället inte kan lita på att rättsystemet ger oss rättvisa, vilket i sin tur kan leda till mer kriminalitet och mer "mörkantal". :/ Alla förlorar liksom bara på det.

2011-04-01 @ 22:28:13
URL: http://nuja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0