Kvinnovåld och våldtäkter i Libyen

Känner att jag behöver skriva av mig lite innan jag återgår till mina studier.

 

Igår när jag satt på bussen och öppnade metro tidningen för att börja läsa, såg jag plötsligt en rubrik som stal min uppmärksamhet. När jag var klar med texten, kunde jag inte hålla mig längre. Utan jag grät. Jag grät och jag grät. Visst jag är en sympatisk person, men att gråta på bussen för något jag läst i tidningen brukar inte hända. Inlägget innan ger en tydlig bild om vad det handlade om. Det handlade om en ung kvinna vid 30-års ålder som fått genomgå en gruppvåldtäck av 15 män. Kaddafis män i Libyen.

 

Efter denna händelse mådde hon oerhört dåligt och beslöt sig för att ta sig till ett hotell i Tripoli, då hon visste att utländska journalister skulle vara på plats, i hopp om hjälp stod hon där och skrek. Denna modiga kvinna vars röst för mig är värd guld. Jag ryser. Dessa män (Kaddafis anhängare) tar tag i den redan förstörda kvinnan och åker i väg. Ingen har sett hennes sen dess.

 

Här ser man hur en man hoppar på den unga kvinnan.

På denna bild  kan man se att hon har blivit skadad. Hon hävdar personligen själv att det har bundit fast henne med rep runt hals, ben för att sedan kunna begå våldtäkten på henne. En engelsk journalist är vittne till att ha sett dessa skador.

 

Denna hjälplösa kvinna blir bemött på detta sätt.. En hand hållsför hennes mun. Hon har alltså ingen rätt till talan. Ingen rätt till att berätta vad som skett.

I den britiska versionen av "Al Jazeera" visades en intervju där hennes föräldrar sa att de hade blivit mutade med pengar, hus och bil om de höll tyst och "erkände" att deras dotter var psykiskt sjuk. De visade istället upp bilder från hennes jurist examen.

 

Hur kan världen bara se på?


Kommentarer
Postat av: Anonym

:'(

2011-04-01 @ 22:50:11
Postat av: M

Shit.. Såg videon också, så synd. Undrar vad de har gjort med henne nu :(

2011-04-16 @ 01:01:48
URL: http://melts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0