Rasism

På sistone har jag tänkt väldigt mycket på rasism.
Jag är medveten om att det låter väldigt konstigt, men jag kan inte sluta tänka på det. Samtidigt som en del av mig inte förstår hur man kan vara fientlig mot andra människor pga deras etniska ursprung eller religion, kan samtidigt en annan del av mig förstå det.
Det handlar om rädsla och okunskap. Men är det verkligen bara det? Jag menar, jag själv dömer människor både medvetet och omedvetet varje dag pga religion, ursprung, kläder, utseende osv. Det betyder inte att det alltid nödvändigtvis behöver vara en negativ "bedömning".
På sista tiden har jag varit väldigt nyfiken på rasism, jag har bla besök hemsidor och diverse olika forum där vissa uttrycker sin ilska mot invandrare. De ser sig själva som nationalister, men många uttalanden som förekommer på de hemsidor är rasistiska enligt min åsikt och kan utan överdrivt jämföras med Hitlers tänkesätt om människor och raser.
Det som gör mig RÄDD och orolig är att denna onda cirkel aldrig komma att dö ut? Vissa extremister hatar väst, vissa i väst hatar invadrare osv.. Kommer det sluta med att vi människor utrotar oss själva till slut? Alla går ut spelet som förlorare? Så kommer det bli i mina ögon vilket fall som helst. Om en sida blir vinnare, är alla förlorare. En sann vinnare kommer fram till ömsesidiga beslut. Men det är väl omöjligt, eller?
Jag läste en kommentar på en av dessa hemsidor. "invandrare har andra gener som resulterar till mer aggrisivitet, speciellt de från mellanöstern, därför är de farliga. Vi borde bevämpa oss med vapen som inte klassas som vapen, (skruvar/hammare) osv."
Min optimistiska, naiva sida vill hoppas på att vi alla människor kan bo harmoniskt vid varandras sida och leva våra egna liv..
ATT MAN INTE HAR LÄRT SIG NÅGOT AV ANDRA-VÄRLDSKRIGET! Eller en massa andra historiska händelser som starkt visar på att hat bara leder till mer hat.
Är man trött på invandrare kan man föra debatten på ett konstruktivt sätt. Exempelvis, "satsa mer på det svenska språket".. OSV.. Det finns en massa åtgärder man kan ta. HAT, HOT, VREDE leder bara till gråa hår! "Man kan inte ha samma tänkesätt som man hade när man SKAPADE problemen, när man väl ska lösa dem".
FRED UT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0